mailmij
pinterest
Koop mijn werk op dibond, canvas, poster en ingelijst op Werk aan de Muur
.
.
Eigenlijk weet je wel hoe je camera werkt. Je zet hem aan en je maakt een foto.
Maar tot nu toe lukt het niet goed om een mooie en aantrekkelijke foto te maken.
Hoe doe je dat?

- Waar moet je op letten.
- Hoe wordt de foto aantrekkelijk.
- Wanneer is de foto technisch in orde.
- De kunst van het weglaten.
- Wat wil je vertellen met je foto.

Zorg ervoor dat je voorbereid op pad gaat.  Je hebt je camera bij je, niet onbelangrijk  volle  
batterijen/accu, geheugenkaartjes. Schone lens.  Dit zijn wel de belangrijkste dingen.  
Eventueel een statief.

Compositie en de regel van derden.

Compositie kennis is een van de belangrijkste dingen om bij je te hebben in je bagage.  Een goede compositie kan een foto erg aantrekkelijk maken.

Leer kijken naar de elementen om je heen. Door middel van foto’s probeer ik uit te leggen hoe dit in zijn werk gaat.

Als je door de zoeker kijkt of via het display van je camera, verdeel je het vlak in gedachten  in 9 vakken.  2 horizontale lijnen en 2 verticale lijnen. Zie afbeelding hierboven.
In de camera bestaat een functie om dit aan te zetten.  Op je display zie je dan daadwerkelijk deze lijnen.  Dit is een heel handig hulpmiddel. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je camera hoe je deze functie aan zet.

Waar zijn deze hulplijnen handig voor:



Om de juiste compositie te bepalen van de elementen.  Een foto wordt sterker, aantrekkelijker als je de hoofdelementen op een kruising plaatst. Wat zijn nu de elementen?  Dat kan van alles zijn, een parasol, personen, een voertuig, een boom, enz….  het element wat het belangrijkste is in jouw foto, wat je graag in de aandacht wilt zetten.  Het element wat iedereen moet zien.

Zodra iemand naar jouw foto kijkt, worden de ogen van die persoon gelijk naar het element getrokken wat jij in de schijnwerpers hebt gezet (op de snijlijn)
Zodra je dit lukt is de foto technisch in orde en aantrekkelijk.

In een foto staan normaal gesproken meer dan 1 element.   Probeer de elementen zo in de vlakken/snijlijnen te verdelen dat de foto aantrekkelijk blijft.
Door middel van schuine lijnen (wat ik later uitleg) kan je meer diepte in je foto creëren.
De horizon is ongeveer geplaatst op de onderste verticale lijn (1/3).  De parasol is geplaatst op het onderste rechter kruispunt.

Plaats je de parasol in het midden, dan ziet de foto er minder krachtig uit.
De foto wordt zelfs saai. Doorgaans zijn mensen geneigd dit soort foto’s te maken.  Het midden van de camera is het scherpstelpunt.
Op het onderwerp wordt scherp gesteld. De foto is gemaakt.

Probeer nu eens de ontspanknop half in te drukken, de camera stelt scherp op het door jouw gekozen onderwerp.
Bepaal daarna de compositie, beweeg de camera naar links of rechts. Zodra het onderwerp op de snijlijn is geplaatst kan je de ontspanknop doordrukken.  Nu is de foto gemaakt.
Dit keer heb je wel nagedacht over de plaats van het onderwerp.


Plaats je de horizon in het midden tussen de twee verticale lijnen in, dan maak je de foto minder krachtig.
Bij een symmetrische foto kan het wel mooi zijn om de horizon in het midden te plaatsen.  De foto moet dan totaal symmetrisch zijn.

Soms komt het gewoon niet uit om de horizon op 1/3 of 2/3 te plaatsen.  Het is nooit verboden om van de regel van derden af te wijken.  Geef zelf je eigen creativiteit in je foto’s mee.

Plaats personen eveneens op de snijlijnen.
Zo zal je zien dat de foto veel mooier wordt. Stel scherp op de persoon, houdt de ontspanknop half ingedrukt, bepaal daarna de compositie. De persoon op een snijpunt plaatsen.
Kijkt de persoon naar links, laat dan aan de linkerkant meer ruimte over.  Kijkt de persoon naar rechts, laat dan aan de rechterkant meer ruimte over. 
Deze regel kan je bij dieren ook goed gebruiken. Zie het voorbeeld wat ik gemaakt heb.  De foto met de persoon aan de linkerkant oogt minder open en vrij dan dat de persoon aan de rechterzijde is geplaatst. Nu heeft deze kijkruimte, de foto oogt ruimtelijker.  Soms krijg je nog een klein stukje in beeld waar de persoon daadwerkelijk naar kijkt.

Lukt het nu niet om het hoofdonderwerp op de  juiste snijlijnen te verkrijgen? Kantel dan de camera in portretstand (rechtop) zo krijg je meer diepte/hoogte  in de foto dan in de brede landschapsstand. (plat)

De invoerende lijnen zien we als onderstaande afbeelding.
Als je het eerste gedeelte onder de knie hebt dat je weet waar de belangrijke elementen worden geplaatst in je foto.  Kan Je deze regel zonder nadenken  toepassen, dan kan je je kennis gaan uitbreiden.

De invoerende lijnen.


Westerlingen zijn gewend van links naar rechts en van boven naar beneden te lezen.  Zo wordt doorgaans een foto ook bekeken. Wil je echt de aandacht in je foto hebben, zorg er dan voor dat er invoerende lijnen en scherpe onderwerpen de aandacht krijgen.

Ga buiten op zoek naar invoerende lijnen.  Kijk door de zoeker van je camera, wat zie je?
In een bos kan je gemakkelijk zoeken naar lijnen. Bomen, takken, heuveltjes, bruggetjes.


In steden kan je eveneens op zoek gaan naar schuine lijnen.  Lijnen kunnen vanuit de linker maar ook de rechter onderhoek beginnen.  Ze kunnen ook aan beide kanten komen. (beweeg de muis over de afbeelding)
Zo vond ik deze prachtige brug in Texel.  Met dit element kan je vele kanten op.
Toevallig kwam er net een bootje aan gevaren.  Met wat geduld kan je afdrukken als het bootje op het juiste punt in je foto verschijnt.
De portretstand kan het ook erg goed doen bij het gebruik van schuine lijnen.
Er is meer ruimte in je beeld in de hoogte.

Deze twee foto's zijn op dezelfde locatie gemaakt. (landschapsstand en Portret- stand). Zo zie je dat een foto er  heel anders uit kan komen te zien door het kantelen van je camera.

De schuine lijnen komen bij de portretstand  foto van twee kanten.  Door de diepte lopen deze smal weg, zo werkt het diepte effect nog beter.
Tijdens een mooie zonsondergang, was ik op zoek naar spiegelingen.
Alleen de rij woningen en een spiegeling in het water had de foto wat saaier geoogd.  Omdat ik een paar stappen opzij heb gedaan, kwamen de houten paaltjes mooi in beeld.
Deze vormen een schuine lijn. (beweeg je muis over de afbeelding)

De kijker wordt met de ogen de diepte in getrokken.  Weet je nog toen je naar deze foto keek hoe je de foto hebt bekeken?

Waarschijnlijk begon je in het hoekje links onderin, om via de paaltjes bij de huizen en de spiegeling te eindigen.
Soms is er zoveel te zien in een foto dat je blijft kijken.  Deze foto's ogen juist meer onrustig.  Het is de bedoeling om de kijker de foto in te laten rollen met de ogen en op een bepaald punt te eindigen.

Blijft de kijker rollen met de ogen van links naar rechts, dan is dit een drukke minder spannende foto met geen eindpunt.

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar je zult zien, als je zelf veel oefent, naar andere foto's gaat kijken op fora op internet, leer je heel veel.
Ga met de muis over de afbeelding om de lijnen te zien.
Beweeg over de afbeelding.
In het buitenland zijn er meer hoogteverschillen dan in Nederland.  Doordat daar muurtjes oid gebouwd zijn, kan je deze gebruiken als schuine lijnen. Schuine lijnen lopen in de diepte naar elkaar toe. Dit versterkt de diepte in je foto. Dit kan je goed zien bij deze muur.